Verborgen gebreken tweedehands auto
Heeft u een tweedehands auto gekocht zonder garantie en binnen een jaar na aankoop gebreken ontdekt? Ook zonder garantie heeft u rechten. Er geldt namelijk een “wettelijke garantie”, de zogeheten non-conformiteit. Wat die “wettelijke garantie” inhoudt en wat u kunt verwachten van de autoverkoper als uw auto na de aankoop gebreken vertoont leggen wij in dit artikel uit.
Wilt u direct actie ondernemen? Dan kunt u gebruik maken van onze gratis modelbrieven voor auto’s met gebreken waarmee u uw rechten waarborgt.
Wettelijke garantie (Non-conformiteit)
Wanneer u een product koopt, zoals een auto, dan moet dat product beantwoorden aan de overeenkomst. U moet dat geleverd krijgen wat u op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Wat u op grond van de overeenkomst mag verwachten is bij een tweedehands auto afhankelijk van de mededelingen die de verkoper heeft gedaan, het bouwjaar van de auto en de prijs die u voor de auto heeft betaald.
Van een auto van 20 jaar oud met een kilometerstand van meer dan 250.000 mag u natuurlijk minder verwachten dan van een auto van 5 jaar oud met een kilometerstand van minder dan 100.000. Voor alle auto’s (ongeacht bouw jaar en kilometerstand) geldt wel dat de auto geen gevaar voor de verkeersveiligheid mag opleveren als gevolg van een gebrek dat niet op eenvoudige wijze ontdekt en hersteld kan worden. Dat heeft de Hoge Raad in 1994 al bepaald en die uitspraak geldt nog steeds. Hier zijn wel weer uitzonderingen op bijvoorbeeld wanneer de koper het risico van het gebrek heeft aanvaard.
Wij hebben een aparte pagina over de wettelijke garantie op tweedehands auto’s. Ook hebben wij een informatieboekje over de wettelijke garantie op tweedehands auto’s dat u gratis kunt downloaden.
Om een beroep te kunnen doen op non-conformiteit moet vaststaan dat de auto het (verborgen) gebrek al had toen u de auto kocht. Dat is natuurlijk niet altijd even makkelijk aan te tonen. In de wet is dan ook een bewijsvermoeden opgenomen wanneer het gaat om een consumentenkoop. Er is sprake van een consumentenkoop als u als particulier een auto heeft gekocht bij een bedrijf. In dat geval geldt er een bewijsvermoeden dat inhoudt dat vermoed wordt dat de auto bij aflevering niet goed was (non-conform) als de auto de gebreken binnen een jaar vertoont. Het bedrijf dat u de auto heeft verkocht moet dan bewijzen dat de auto die gebreken nog niet had toen de auto aan u werd verkocht.
Als de auto meer dan een jaar na levering verbrogen gebreken vertoont moet u zelf bewijzen dat de gebreken al bij levering aanwezig waren.
Het bewijsvermoeden geldt alleen als er sprake is van een consumentenkoop. Dat betekent dat wanneer u de auto niet als particulier heeft gekocht u zelf moet bewijzen dat het gebrek bij levering al aanwezig was. Dat is ook zo indien u de auto bi j een particulier heeft gekocht. Ook dan moet u zelf bewijzen dat het verbrogen gebrek aan de auto al bij aflevering aanwezig was.
Wat zijn verborgen gebreken bij tweedehands auto’s?
Er is niet altijd sprake van een (verborgen) gebrek als de auto na aankoop bepaalde gebreken vertoont. Of er sprake is van een (verborgen) gebrek is onder andere afhankelijk van de mededelingen die de verkoper heeft gedaan over de auto, het bouwjaar van de auto en de kilometerstand. Auto’s hebben nu eenmaal onderhoud nodig en het kan zijn dat u een tweedehands auto heeft gekocht waarvan enige tijd na de aankoop een slijtageonderdeel vervangen moet worden. Ook wanneer dit binnen de termijn van een jaar het geval is hoeft er niet altijd sprake te zijn van non-conformiteit.
Voorbeelden uit de rechtspraak van gebreken die wel of niet onder de wettelijke garanie vallen
Zo speelde er een zaak bij de kantonrechter in Almere waarin een consument een auto had gekocht van 18 jaar oud voor een bedrag van € 1.250,00. Volgens de consument ontdekte zij kort na de aankoop van de auto verschillende (verborgen) gebreken. Die gebreken waren startproblemen vanwege een niet goed functionerende koppelingsplaat en niet goed functionerende remmen. Volgens de verkoper betrof het hier gebreken die eenvoudig hersteld konden worden en ging het om slijtage van onderdelen die zich voordoet bij auto’s van een bepaalde leeftijd. Volgens de kantonrechter mocht de consument niet verwachten dat een auto van 18 jaar oud die zij had gekocht voor zo’n laag bedrag onderhoudsvrij zou zijn. De kantonrechter oordeelde dan ook dat er geen sprake was van non-conformiteit.
Ook in een zaak die speelde bij de kantonrechter in de rechtbank Haarlem oordeelde de kantonrechter dat een auto van 12 jaar oud die was gekocht voor een bedrag ad € 1.250,00 conform was ondanks dat er zich binnen zes maanden gebreken aan die auto openbaarden. Volgens de kantonrechter mochten de verwachtingen van de consument niet te hoog gespannen zijn en moest hij er rekening mee houden dat er zich gebreken konden voordoen. Wel moest de verkoper de kosten vergoeden die de koper had moeten maken voor het laten herstellen van de uitlaat. De uitlaat was namelijk op de dag van de aankoop afgebroken en volgens de kantonrechter mocht de koper wel verwachten dat hij zonder afgebroken uitlaat thuis zou komen.
Neem direct contact op
Wij staan voor u klaar bij het oplossen van juridische geschillen.
Dat wat de consument mag verwachten op grond van de overeenkomst is dus eigenlijk waar het om draait in dit soort zaken. Wat de consument mocht verwachten is weer afhankelijk van onder andere het bouwjaar en de prijs maar zoals aangegeven ook van de mededelingen die de verkoper heeft gedaan.
In sommige gevallen speelt ook juist dat wat de verkoper niet heeft meegedeeld een grote rol. In een zaak die speelde bij de kantonrechter in de rechtbank Amsterdam bleek een consument een auto te hebben gekocht met een schadeverleden. De verkopende partij had zich best goed ingedekt tegen (verborgen) gebreken. Zo had hij in de koopovereenkomst opgenomen dat de historie van de auto niet bekend was, dat de auto technische slijtage kon bevatten, dat de auto een beurt nodig had, dat de auto mogelijk niet goed bleef functioneren en dat de koper bereid moest zijn om binnen zes maanden te investeren in de auto vanwege een reparatie. Volgens de kantonrechter moesten die mededelingen voor de koper een reden moeten zijn om onderzoek te verrichten en verder door te vragen. De koper had volgens de rechter niet aan zijn onderzoeksplicht voldaan. De kantonrechter was echter ook van mening dat de verkoper niet aan zijn mededelingsplicht had voldaan. De verkoper wist namelijk dat de auto een schadeverleden had en heeft dat niet gemeld. De koper werd in die zaak dan ook in het gelijk gesteld. De koper hoefde op grond van de overeenkomst niet te verwachten dat hij een auto kocht die schade had gehad.
In gevallen waarin er sprake is van een kilometerstand die niet klopt is er bijna altijd sprake van non-conformiteit.
Hoe bepaalt u of een gebrek een verborgen gebrek is?
Belangrijk is om vastgesteld te krijgen wat er precies aan de hand is met de auto. Daarvoor kunt u bij een garage een diagnose laten stellen. Die garage stelt dan vast wat er aan de hand is met de auto. Als bekend is welk gebrek de auto heeft kunt u beoordelen of dit een verborgen gebrek is dat onder de wettelijke garantie valt. Zoals u hiervoor heeft kunnen lezen is dat het geval als u het gebrek op grond van de overeenkomst niet hoefde te verwachten. Van onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn en die op enig moment een keer vervangen moeten worden kunt u verwachten dat ze een keer kapot gaan. Stel bijvoorbeeld dat u een auto koopt met 100.000 km op de teller waarvan de remschijven nog nooit zijn vervangen dan mag u verwachten dat deze een keer vervangen moeten worden. U kunt dan geen beroep doen op de wettelijke garantie wanneer de remschijven versleten zijn.
Heeft u een auto gekocht met 100.000 km op de teller waarvan de hele motor vervangen of gereviseerd moet worden? Dan is dat wel een verborgen gebrek dat onder de wettelijke garantie valt. Op grond van de overeenkomst hoefde u niet te verwachten dat u een auto kocht waarvan de motor gereviseerd of vervangen moet worden.
Uw rechten als u een auto met verborgen gebreken heeft gekocht
Als u een auto heeft gekocht met verborgen gebreken heeft u recht op kosteloos herstel van die gebreken. Weigert de verkoper op de gebreken kosteloos te herstellen? Dan kunt u de koop ontbinden of de auto ergens anders laten herstellen en de kosten op de verkoper verhalen.
Stappenplan bij veborgen gebreken
Volg onderstaand stappenplan als u een auto heeft gekocht met verborgen gebreken
- Neem contact op met de verkoper om het probleem te melden. Weigert de verkoper kosteloos herstel? Volg dan stap 2.
- Stuur een ingebrekestelling. U kunt gebruik maken van onze gratis modelbrieven. Weigert de verkoper nog steeds kosteloos herstel?
- U kunt de koop ontbinden of de auto ergens anders laten herstellen en de kosten op de verkoper verhalen. Ook hiervoor kunt u gebruik maken van onze gratis modelbrieven.
- Wil de verkoper ook niet meewerken aan ontbinding of vergoeding van de kosten? Dan kunt u de zaak uit handen geven aan ons.
Tips voor het melden van verborgen gebreken
Als u het verborgen gebrek gaat melden bij de verkoper (stap 1) is het verstandig om niet meteen uit te gaan van het slechte en de verkoper op een nette manier te benaderen. Wij zien en horen vaak dat mensen heel erg boos zijn op de verkoper maar een verkoper weet vaak helemaal niet dat de auto die hij heeft verkocht een gebrek heeft. Natuurlijk zijn er ook louche handelaren maar de meeste verkopers willen gewoon een goede auto verkopen. Ga dus niet meteen allerlei verwijten maken richting de verkoper maar houd het bij de feiten. U heeft een auto gekocht met een verbrogen gebrek en wilt graag dat dit kosteloos wordt hersteld. Meestal wordt het probleem dan ook wel opgelost door de verkoper. Heeft u de pech dat u met een vervelende verkoper te maken heeft? Stuur dan zo snel mogelijk de ingebrekestelling (stap 2). Leg ook wel even per mail of via Whatsapp vast wat u met de verkoper heeft besproken en bevestig dat hij kosteloos herstel heeft geweigerd. Dan heeft u dat vastliggen.
Klachtplicht
Als u een verbrogen gebrek heeft ontdekt is het belangrijk om zo snel mogelijk te klagen bij de verkoper. Er geldt namelijk een wettelijke klachtplicht. U moet binnen bekwame tijd klagen. Voor een consumentenkoop geldt dat er tijdig is geklaagd wanneer er binnen twee maanden is geklaagd. Dat is binnen twee maanden nadat u het gebrek heeft ontdekt of had moeten ontdekken.
Heeft u juridische hulp nodig?
Komt u er zelf niet uit met de verkoper en wilt u uw zaak uit hande geven? Lees dan op een andere pagina wat wij voor u kunnen betekenen wanneer u een auto heeft gekocht met verborgen gebreken.
Wilt u meer weten over de wettelijke garantie op tweedehands auto’s? Download dan ons gratis informatieboekje of kijk bij de veel gestelde vragen.
Gerelateerde berichten
- Ik heb een auto gekocht met een teruggedraaide kilometerstand. Kan ik de koop nu ontbinden?
- Wanneer heb ik recht op een advocaat van onvermogen?
- Modelbrieven auto met gebreken
- Hoe wij u kunnen helpen als u een auto heeft gekocht met verborgen gebreken
- Heb ik ook recht op wettelijke garantie als ik mijn auto van een particulier heb gekocht?
- Wettelijke garantie tweedehands auto
- Veel gestelde vragen wettelijke garantie tweedehands auto
- Non-conformiteit tweedehands auto
- Mijn auto heeft een hoog olieverbruik, valt dat onder de wettelijke garantie?