Veel gestelde vragen wettelijke garantie tweedehands auto
In een ander artikel leggen wij uit wat uw rechten zijn als u een auto heeft gekocht die binnen een jaar gebreken vertoont. Op deze pagina beantwoorden wij de meest gestelde vragen over de wettelijke garantie op tweedehands auto’s.
Klopt het dat er geen garantie op de auto zit als ik korting heb gekregen?
Dit is één van de verweren die wij het meest horen maar dit verweer gaat niet op. De wettelijke garantie is dwingend recht. Dat betekent dat uw recht op de wettelijke garantie niet kan worden uitgesloten. Dus ook als u korting op de auto heeft gekregen heeft u recht op de wettelijke garantie. Let op: dit geldt alleen bij een consumentenkoop. Er is sprake van een consumentenkoop als u als consument de auto hebt gekocht bij een professionele verkoper (dealer, garage, autohandelaar). Als u de auto zakelijk hebt gekocht (met uw bedrijf) of bij een privé persoon dan kan de wettelijke garantie wel worden uitgesloten, het is dan geen dwingend recht.
Welke gebreken vallen wel onder de wettelijke garantie en welke niet?
Niet ieder gebrek aan een auto valt onder de wettelijke garantie, Het moet gaan om een gebrek dat u op grond van de overeenkomst niet hoefde te verwachten. Een gebrek dat een gevaar oplevert voor de verkeersveiligheid valt altijd onder de wettelijke garantie. Ook gebreken waardoor u niet met de auto kunt rijden vallen onder de wettelijke garantie omdat u de auto dan niet kunt gebruiken waarvoor hij is bedoeld (om mee te rijden). In alle andere gevallen is het afhankelijk van meerdere omstandigheden zoals de kilometerstand van de auto, het bouwjaar van de auto, de onderhoudshistorie, wat u met de verkoper heeft besproken over de auto en de prijs die u voor de auto heeft betaald.
Ik heb geen vertrouwen meer in de verkoper dus ik wil hem eigenlijk niet in de gelegenheid stellen om de auto kosteloos te herstellen.
Dit horen wij heel vaak en het is meestal ook terecht dat iemand geen vertrouwen meer heeft in de verkoper maar helaas zult u ook in dat geval de verkoper wel in de gelegenheid moeten stellen om de gebreken aan uw auto kosteloos te herstellen. Als u dat niet doet dan kunt u geen aanspraak maken op vergoeding van de kosten van herstel door een derde. Ook kunt u de koop dan niet ontbinden. Pas wanneer de verkoper kosteloos herstel weigert of niet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor u zorg draagt voor kosteloos herstel kunt u aanspraak maken op de kosten van herstel door een derde of de koop ontbinden. Wij hebben modelbrieven gemaakt die u kunt gebruiken.
Moet ik de auto naar de verkoper brengen of moet hij de auto ophalen?
Als er sprake is van een gebrek dat onder de wettelijke garantie valt dan moet de verkoper de auto bij u ophalen als u niet meer met de auto kunt rijden. Als u nog wel met de auto kunt rijden moet u de auto naar de verkoper brengen. Als u niet meer met de auto kunt rijden en de verkoper weigert om de auto bij u op te halen kunt u de koop ontbinden of de gebreken elders laten herstellen en de kosten op de verkoper verhalen. U moet dan natuurlijk wel bewijs hebben van het feit dat er sprake is van een gebrek dat onder de wettelijke garantie valt en van het feit dat de verkoper heeft geweigerd om de auto bij u op te halen.
Neem direct contact op
Wij staan voor u klaar bij het oplossen van juridische geschillen.
De auto staat inmiddels al heel erg lang voor herstel bij de verkoper. Hoe lang mag het herstel duren?
In de wet staat dat de verkoper binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor u voor herstel moet zorg dragen. Het verschilt per geval wat een redelijke termijn is. Voor een kleine reparatie is twee weken meer dan redelijk. Moet echter de motor worden gereviseerd of vervangen dan is een termijn van twee weken vrij kort. Een maand is dan redelijk. Omdat het herstel zonder ernstige overlast voor u moet plaatsvinden moet de verkoper, wanneer het herstel enige tijd duurt, wel voor vervangend vervoer zorg dragen.
Wat nu als de verkoper niet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor mij zorg draagt voor herstel?
Dan kunt u de koop ontbinden of de gebreken elders laten herstellen en de kosten daarvan op de verkoper verhalen. De verkoper moet dan wel ingebreke zijn gesteld. Als deze situatie zich voordoet is het verstandig om even contact met ons op te nemen zodat wij u kunnen adviseren wat u het best kunt doen.
Ik heb de gebreken aan mijn auto laten herstellen zonder eerst de verkoper ingebreke te stellen. Kan ik deze kosten op de verkoper verhalen?
Nee in beginsel kan dat niet. Om aanspraak te kunnen maken op de kosten van herstel door een derde dient u de verkoper altijd eerst schriftelijk ingebreke te stellen. In uitzonderlijke gevallen kan het zijn dat een uitzondering mogelijk is maar daarvan is niet snel sprake.
Ik heb de verkoper ingebreke gesteld maar hij reageert niet of weigert om kosteloos te herstellen. Wat moet ik nu doen?
Als de verkoper weigert om kosteloos te herstellen kunt u kiezen: 1) de koop ontbinden of 2) de gebreken door een derde laten herstellen en de kosten op de verkoper verhalen. Ook hiervoor hebben wij modelbrieven gemaakt.
Als de verkoper ook daarop niet reageert of weigert om mee te werken aan ontbinding of vergoeding van kosten dan kunt u er voor kiezen om de zaak uit handen te geven of om zelf een procedure te starten bij de kantonrechter. Pas wanneer u een vonnis van een rechter heeft kunt u de verkoper dwingen om mee te werken aan ontbinding of om de kosten van herstel te vergoeden.
Kan ik in een gerechtelijke procedure ook aanspraak maken op schadevergoeding?
Ja dat kan. Wanneer de rechter oordeelt dat u terecht een beroep doet op de wettelijke garantie heeft u in beginsel ook recht op schadevergoeding. Als u niet meer met de auto kunt rijden en wel belasting en verzekering moet betalen dient de verkoper die kosten te vergoeden. Overigens moet u, als u plek heeft om de auto te stallen, de auto wel schorsen om zo de schade te beperken. Uiteraard kunt u die kosten voor het schorsen ook op de verkoper verhalen. Ook kosten van bijvoorbeeld vervangend vervoer kunnen worden gevorderd.
Hoeveel kost zo’n gerechtelijke procedure?
Dat ligt er aan of u de procedure zelf gaat voeren of het uit handen geeft aan ons. Als u ons de procedure laat voeren ligt het er aan of u in aanmerking komt voor een toevoeging of dat u de kosten zelf moet betalen.
Als u de procedure zelf gaat voeren dan moet u deurwaarderskosten betalen (ongeveer € 160,-) en griffierechten. De deurwaarderskosten moet u betalen voor het uitbrengen van de dagvaarding. De dagvaarding is het processtuk waarmee de procedure wordt gestart. Hier staat in wat u vordert en waarom u dat vordert. Die dagvaarding moet door een deurwaarder worden langsgebracht bij uw wederpartij en daarvoor zijn die kosten. Griffierechten zijn de kosten van de rechtbank. De hoogte van de griffierechten is afhankelijk van de hoogte de vordering. De tarieven vindt u op de website van Rechtspraak. Als u de dagvaarding zelf schrijft heeft u naast de deurwaarderskosten en griffierechten geen kosten. Laat u de dagvaarding door ons schrijven dan betaalt u daar € 1.495,- exclusief BTW (€ 1.808,95 inclusief BTW) voor. U ontvangt dan ook de handleiding procederen waarin staat hoe de procedure verloopt en wat u kunt verwachten tijdens die procedure. Tijdens de procedure mag u ons ook vragen stellen. Wel geldt er een maximum aantal van 10 uren voor het schrijven van de dagvaarding inclusief het beantwoorden van vragen tijdens de procedure.
Als u de procedure door ons laat voeren en u komt in aanmerking voor een toevoeging dan heeft u de volgende kosten. U betaalt dan de eigen bijdrage voor de toevoeging (de laagste eigen bijdrage is € 176,-). De hoogte van uw eigen bijdrage vindt u in ons artikel over toevoegingen. U leest daar ook aan welke voorwaarden u moet voldoen om in aanmerking te komen voor een toevoeging. Die eigen bijdrage betaalt u voor de advocaatkosten. Daarnaast moet u als er een procedure wordt gestart € 90,- griffierechten betalen. U hoeft geen deurwaarderskosten te betalen.
Als u de procedure door ons laat voeren en u komt niet in aanmerking voor een toevoeging dan moet u naast de griffierechten en de deurwaarderskosten ook kosten voor ons betalen. De hoogte van onze kosten is afhankelijk van het aantal uur dat wij besteden aan uw zaak. Wij spreken voor procedures ook vaste prijzen af. U moet dan rekening houden met een vaste prijs tussen de € 3.500,- en € 6.000,- inclusief BTW. Als u wilt kunnen wij altijd een vrijblijvende offerte voor u maken. Naast onze kosten heeft u ook de deurwaarderskosten (ongeveer € 160,-) en de griffierechten. De deurwaarderskosten moet u betalen voor het uitbrengen van de dagvaarding. De dagvaarding is het processtuk waarmee de procedure wordt gestart. Hier staat in wat u vordert en waarom u dat vordert. Die dagvaarding moet door een deurwaarder worden langsgebracht bij uw wederpartij en daarvoor zijn die kosten. Griffierechten zijn de kosten van de rechtbank. De hoogte van de griffierechten is afhankelijk van de hoogte de vordering. De tarieven vindt u op de website van Rechtspraak.
Als ik in het gelijk wordt gesteld in een procedure moet de verkoper dan al mijn kosten betalen?
Nee, u krijgt niet alle kosten vergoed. In een procedure kunt u aanspraak maken op de buitengerechtelijke kosten. Die worden altijd toegewezen als u in het gelijk wordt gesteld. Ook de griffierechten en de deurwaarderskosten moet de wederpartij volledig aan u vergoeden als u in het gelijk wordt gesteld. Als u de procedure zelf voert krijgt u geen vergoeding van uw kosten. Als wij de procedure voor u voeren en u wordt in het gelijk gesteld dan krijgt u wel een vergoeding voor onze kosten maar die is niet kostendekkend. Meer daarover leest u in een ander artikel van ons.
Meer weten over de wettelijke garantie? Vraag dan ons gratis informatieboekje aan.