Als er binnen een jaar na aankoop iets kapot gaat aan mijn auto moet dit dan altijd kosteloos worden hersteld?
Nee, dat hoeft niet. Veel mensen denken, mede door programma’s zoals Radar waarin de wettelijke garantie niet goed wordt uitgelegd, dat een verkoper alles dat binnen het jaar kapot gaat aan hun auto moet herstellen. Dat is niet hoe de wettelijke garantie werkt.
Hoe werkt de wettelijke garantie van een jaar dan wel?
De wettelijke garantie is de garantie dat als je een product koopt (zoals een tweedehands auto) dit product op het moment van levering moet beantwoorden aan de overeenkomst. U moet dat geleverd krijgen wat u op grond van de overeenkomst mag verwachten. Doorgaans betekent dit dat het product in ieder geval geschikt moet zijn voor normaal gebruik. Voor een tweedehands auto betekent dit dat u op z’n minst veilig met die auto moet kunnen deelnemen aan het verkeer.
Vorenstaande betekent niet dat u de garantie heeft dat u een jaar lang zonder problemen met die auto moet kunnen rijden. De auto moet goed zijn (aan de overeenkomst beantwoorden) op het moment van levering.
Maar hoe zit dat dan met dat jaar wettelijke garantie? Mensen spreken over de wettelijke garantie van een jaar omdat er een jaar lang een bewijsvermoeden geldt. Als de auto binnen een jaar gebreken vertoont die u op grond van de overeenkomst niet hoefde te verwachten dan wordt vermoed dat die gebreken al aanwezig waren toen u de auto kocht. De autoverkoper kan daarvan tegendeelbewijs leveren. De autoverkoper moet dan bewijzen dat de auto wel goed was toen u de auto geleverd kreeg. Als de autoverkoper in dat bewijs slaagt dan kunt u geen aanspraak maken op kosteloos herstel van het gebrek. Dat kan namelijk alleen als vaststaat dat de auto niet goed was toen de auto aan u werd geleverd.
Het is dus absoluut niet zo dat alle gebreken die binnen een jaar na aanschaf ontstaan kosteloos hersteld moeten worden door de verkoper van uw auto. Het moet gaan om 1) een gebrek dat u op grond van de overeenkomst niet hoefde te verwachten en 2) dat al aanwezig was toen de auto aan u werd geleverd. Als de auto binnen een jaar gebreken zoals bedoeld onder 1 vertoont dan wordt vermoed dat er ook aan het tweede vereiste is voldaan maar daarvan kan de verkoper dus tegenbewijs leveren.
Wat u wel of niet mocht verwachten op grond van de overeenkomst verschilt per geval omdat dit mede afhankelijk is van de leeftijd van de auto, de kilometerstand en ook de prijs die u heeft betaald. U mag in ieder geval verwachten dat de auto geschikt is voor normaal gebruik en dat u er dus veilig mee kunt deelnemen aan het verkeer. Daarbij mag u niet verwachten dat u geen onderhoud heeft aan een auto. Een auto heeft nu eenmaal onderhoud nodig en in een auto zitten ook onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage en die dus op enig moment vervangen moeten worden.
Wanneer u wel of niet aanspraak kunt maken op de wettelijke garantie verschilt dus echt per geval maar het is in ieder geval niet zo dat een verkoper alles dat binnen het jaar aan uw auto kapot gaat ook moet vervangen, dat is niet hoe de wettelijke garantie werkt.
Wilt u meer weten over de wettelijke garantie op een tweedehands auto? Vraag dan ons gratis informatieboekje aan.
Wilt u weten wie wij zijn? Dat leest u hier. Liever weten wat onze cliënten van ons vinden? Kijk dan op onze pagina van Advocaatscore of bij onze Google reviews.
Gerelateerde berichten
- Verborgen gebreken tweedehands auto
- De klachtplicht
- Ik heb een auto gekocht met een teruggedraaide kilometerstand. Kan ik de koop nu ontbinden?
- Veel gestelde vragen wettelijke garantie tweedehands auto
- Non-conformiteit tweedehands auto
- Mijn auto heeft een hoog olieverbruik, valt dat onder de wettelijke garantie?
- Hoe wij u kunnen helpen als u een auto heeft gekocht met verborgen gebreken